واحد مشاوره - فرقانی
واحد مشاوره - فرقانی

ز نظر روانشناسان، دوره نوجوانی از سن ۱۸-۱۲ سالگی می باشد. البته در اذهان عمومی سنین ۱۲ تا ۱۵ سالگی دوره راهنمایی تحصیل مطرح است. البته عواملی از قبیل وراثت، خانواده، وضعیت جسمانی، آب و هوا، تغذیه، فرهنگ ها، حتی بهره هوشی در زودرسی بلوغ موثر هستند. مهم ترین وظیفه مربیان در تعلیم و تربیت، شناخت خصایص و ویژگی های نوجوانان در دوران مذکور می باشد.

ویژگی ها و خصایص رشد و تکاملی نوجوان از لحاظ بدنی

وزن به سرعت افزایش می یابد، تغییرات بدنی و فیزویولوژیک کاملا آشکار و محسوس می شود.  در نتیجه ظهور تغییرات بدنی و فیزیولوژیک، اضطراب حرکتی پیدا می شود، اشتهای غذایی زیاد در نوجوان پیدا می شود، خصایص جسمی به سرعت رشد و نمو می کنند و دختران حدود دو سال زودتر از پسران علائم بلوغ نشان می دهند، گاهی برای مدتی کیفیت کار غدد نامتعادل می شود، رشد و نمو استخوان بندی تقریباً کامل می شود و بلندی قد و قامت به حداکثر می رسد، هماهنگی عضلانی بهتر می شود، قلب در آغاز نوجوانی به سرعت رشد می کند.

از لحاظ شناختی(ذهنی)

نوجوان آرمان ها و ایده آل های عالی را دنبال می کند و دارای هدف های شخصی و اجتماعی می شود، قدرت تشخیص و تمیز در نوجوان افزایش می یابد .

از نظر روانشناسان، دوره نوجوانی از سن ۱۲ تا ۱۸ سالگی می باشد.

و مسائل اخلاقی، فلسفی و دینی علاقه مند می شود و در بعضی از نوجوانان یک نوع شک دینی پیدا می شود، نوجوان گاهی با والدینش به مجادله و مناقشه می پردازد و نمی خواهد عقاید آنها را بپذیرد، ذهن نوجوان به علت مشکلات روانی، که از خصایص طبیعی این مرحله می باشد، همیشه مشغول است و نمی تواند راه حل روشنی برای آنها پیدا کند، نوجوان بیشتر در جهان تخیل زندگی می کند، استعدادهای خاص هنری ظاهر می شوند، نوجوان کارهایی را شروع می کند ولی همیشه آنها را تا پایان ادامه نمی دهد و ناتمام می گذارد، رغبت های شغلی در نوجوان ظاهر می شوند و او به تشخیص و انتخاب بین مشاغل گوناگون می اندیشد و با همگنانش مشورت می کند، دایره شناخت و تجارب نوجوان افزایش مییابد.

از لحاظ عاطفی

نوجوان به جاذب و جالب بودن وضع ظاهریش بسیار علاقه مند است، بی ثباتی عاطفی دارد و خود را (همه چیز دان) یا به اصطلاح (علامه دهر) می پندارد، تغییرات ظاهری بدنی و فیزیولوژیک، موجب احساس شرم در نوجوان می شود، از مورد استهزای دوستان قرار گرفتن نگران است و می ترسد، برای استقلال و اتکای به خود می وشد، به مطالعه و گوش کردن به رادیو و تماشای فیلم تمایل بیشتری دارد، به افرادی که او را دوست دارند و احترام می گذارند بیشتر اظهار علاقه می کند، تقریبا از همه چیز انتقاد میکند، هر گونه توهین و سرزنش باعث ناراحتی های عاطفی نوجوان می شود، نوجوان به سرعت متأثر می شود و برای اظهار تاثرش به کارهایی اقدام می کند، لیکن بزودی پشیمان می شود و در صحت کارها یا اقدام هایش تردید می کند و به سرزنش خویشتن می پردازد .

نوجوان گاهی با والدینش به مجادله و مناقشه می پردازد و نمی خواهد عقاید آنها را بپذیرد . وقتی عصبانی و خشمگین می شود در گوشه ای می نشیند و به گفتگوی درونی و گاهی گریه متوسل می شود.  

از لحاظ اجتماعی

قهرمان پرور است و با یک نفر بزرگسال که بیشتر مورد تمجید و ستایش مردم است، همانندسازی می کند، به پذیرفته شدن در گروه های اجتماعی بسیار علاقه مند است، به مستقل شدن از خانواده اش تمایل نشان می دهد و این نخستین گام او برای زندگی بزرگسالی است، به پذیرش مسئولیت گروهی و شرکت در فعالیت های جمعی واکنش مساعد نشان می دهد، نوجوان می کوشد مقام منزلت خاصی بین دوستان و همسالانش کسب کند، رفتار و خصایل اجتماعی او ظاهر می شوند، علیه بعضی از آداب و رسوم اجتماعی قیام میکند و از این کارش لذت می برد، دوست دارد که بیشتر اوقات خود را با همسالانش بگذارند.

مشکلات نوجوانان

اول مشکلات بدنی شامل: احساس خستگی، عدم تناسب اندام، محرومیت از خواب.

دوم مشکلات شخصیتی شامل: احساس حقارت و کمرویی، عصابنیت فوری، نگرانی از عدم پذیرفتگی، هیجان افراطی.

سوم مشکلات خانوادگی شامل: احساس تنهایی، مشاجره با اعضای خانواده، محدودیت آزادی، احساس فاصله زیاد با والدین و فقدان افراد صمیمی برای بازگو کردن مشکلات.

چهارم مشکلات اجتماعی شامل: ترس از قبول مسئولیت، ترس از همانند سازی، احساس نگرانی از عدم موفقیت، ناشیگری در برقراری روابط اجتماعی.

پنجم مشکلات دینی و اخلاقی شامل: ترس از مرگ، تردید در اعتقادات دینی، علاقه مندی به کسب اطلاعات دینی، نداشتن معیار صحیح برای الگوبرداری.

نوجوان به جاذب و جالب بودن وضع ظاهریش بسیار علاقه مند است، بی ثباتی عاطفی دارد و خود را (همه چیز دان) یا به اصطلاح (علامه دهر) می پندارد

ششم مشکلات مدرسه ای شامل: ترس از سرزنش و تنبیه معلمان، ناتوانی در تمرکز حواس، ترس از امتحان، تنفر از بعضی از معلمان و دروس.

هفتم مشکلات انتخاب شغل شامل: نگرانی از موفقیت آینده شغلی، ناتوانی در تشخیص شغل مناسب، نگرانی از درآمد برای زندگی آتی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








نوشته شدهجمعه 10 بهمن 1393برچسب:, توسط فرقانی
.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.